Laboratorium Intersekcjonalnego Wymiaru Niepełnosprawności w przestrzeni akademickiej

Cele projektu:

  1. Główny cel to włączenie osób studiujących na I, II i III stopniu z niepełnosprawnością fizyczną w projektowanie życia akademickiego z poszanowaniem różnorodności ze względu na stan zdrowia, stopień niesprawności, ale szerzej także ze względu na różnorodność rasową, klasową, genderową.
  2. Zebranie i zaprezentowanie teorii oraz badań empirycznych na temat intersekcjonalnego ujęcia niepełnosprawności (niepełnosprawność i grupy etniczne; niepełnosprawność a klasa społeczna; niepełnosprawność a kategoria płci); wskazanie wartościowych projektów badawczych w tym zakresie oraz dobrych praktyk w obszarze społecznych realizacji niwelujących dyskryminację ze względu na niepełnosprawność.
  3. Następnym celem jest wzmacnianie kapitału społecznego poprzez sieciowanie różnych środowisk (studentów/studentek, naukowców/naukowczyń, urzędników/urzędniczek, artystów/artystek, organizacji pozarządowych), które mogą wzajemnie wspierać się we wdrażaniu innowacyjnych metod pracy z osobami z różnego typu niesprawnościami.

Główne zagadnienia:

• niepełnosprawność i klasa społeczna (wykluczenie ze względu na stan zdrowia i ograniczone zasoby finansowe, trudny dostęp do metod leczenia nierefundowanych przez NFZ, brak możliwości podjęcia lub kontynuowania studiów ze względu na ograniczone zasoby finansowe, problemy ze znalezieniem dodatkowej pracy umożliwiającej utrzymanie podczas studiowania ze względu na stan zdrowia i/lub sprawność ruchową osób studiujących);

• niepełnosprawność i płeć (np. problemy wynikające z dostępem do odpowiedniej opieki ginekologicznej studentek z niesprawnościami fizycznymi, niewystarczająca wiedza i wrażliwość społeczna, np. mocno zakorzenione stereotypy na temat tego, że osoby z niesprawnościami nie poradzą sobie z opieką nad dziećmi)

• niepełnosprawność i grupa etniczna (np. czy uczelnie stwarzają możliwości studiowania młodzieży z niesprawnościami spoza Polski); • niepełnosprawność i niesprawiedliwość środowiskowa (czy młodzież z niesprawnościami z grup nieuprzywilejowanych, zamieszkujących tereny narażone na powodzie, tornada, toksyczne skażenie gleby, duże zanieczyszczenie wody mają szansę na podjęcie edukacji na studiach i utrzymanie się na nich – w tym przypadku niesprawiedliwość środowiska ściśle wiąże się z klasą społeczną)

Szczegółowy program konferencji (kliknij aby pobrać)

Program konferencji

Laboratorium intersekcjonalnego wymiaru niepełnosprawności w przestrzeni akademickiej

29 maja 2025 roku

09:00 – 09:30 Rejestracja uczestników i uczestniczek konferencji
09:30 – 09:45 Elżbieta Kopińska i Grażyna Gajewska – otwarcie konferencji
09:45 – 10:15 Anna Rutz, wykład inauguracyjny: Wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz innymi szczególnymi potrzebami, które studiują lub pracują w UAM
10:15 – 11:15 Panel dyskusyjny O niepełnosprawności w architektonicznej i mentalnej przestrzeni uniwersyteckiej – goście i gościnie: Elżbieta Lesiewicz, Urszula Kowalska-Nadolna, Wojciech Otto; panel prowadzi Grażyna Gajewska
11:15 – 11:45 Przerwa kawowa
11:45 – 13:35 Sesja 1: W akademii (prowadzenie: Monika Świerkosz)
11:45 – 12:15 Monika Wilanowska, Przeciwdziałanie wykluczeniu i integracja doktorantów z niepełnosprawnościami ze środowiskiem akademickim. Wnioski z realizacji projektu Krajowej Reprezentacji Doktorantów „Pełnoprawni w Nauce”
12:15 – 12:45 Zuzanna Szczepkowska, Zapewnienie doktorantom z niepełnosprawnościami równości w nauce – analiza i ocena aktów wewnętrznych dotyczących kształcenia w szkołach doktorskich
12:45 – 13:15 Anna Baranowska-Graczyk, Sport osób z orzeczeniem o niepełnosprawności na Politechnice Poznańskiej
13:15 – 13:35 Dyskusja
13:35 – 14:15 Lunch
14:15 – 16:15 Joanna Pigulak i Marcin Pigulak, warsztaty growe: Gry cyfrowe dla wszystkich – odkrywanie świata dostepności
16:45 Obiadokolacja

30 maja 2025 roku

09:30 – 11:20 Sesja 2: W akademii i poza nią (prowadzenie: Wojciech Otto)
09:30 – 10:00 prof. Agnieszka Kwiatkowska, Pani nie może fruwać i jakoś pani żyje. Edukacyjna funkcja literatury dla dzieci wobec niepełnosprawności
10:00 – 10:30 Laura Jurga Studia. I co dalej? Trudności na rynku pracy przykładem niesprawiedliwości społecznej wobec osób z niepełnosprawnością
10:30 – 11:00 Katarzyna Gawronek, Kobieta z niepełnosprawnościami jako pacjentka w gabinetach ginekologiczncyh w Polsce. Niedostępność i stereotypy oraz ich konsekwencje dla zdrowia i funkcjonowania w społeczeństwie
11:00 – 11:20 Dyskusja
11:20 – 11:50 Przerwa kawowa
11:50 Sesja 3: Kultury niepełnosprawności (prowadzenie: Joanna Pigulak
11:50 – 12:20 Magdalena Zdrodowska Badanie kulturowego dziedzictwa g/Głuchych na przykładzie ruchu filmowo-amatorskiego
12:20 – 12:50 Monika Świerkosz, Seksualność osób z niepełnosprawnościami – jako zagadnienie teoretyczne, społeczne, artystyczne i prawne. O konsultacjach naukowych do spektaklu „Sen nocy letniej” w reż. J. Skrzywanka i J. Sobczyk
12:50 – 13:20 Natalia Trafankowska, Zajęcia artystyczne ruchowe
13:20 – 13:40 Dyskusja
13:40 – 14:20 Lunch
14:20 – 15:20 Ogłoszenie werdyktu jury w konkursie na stworzenie etiudy filmowej „Niepełnosprawność w domu, szkole, akademii” i projekcja nagrodzonych oraz wyróżnionych utworów
15:20 – 15:40 Podsumowanie konferencji

Formularz rejestracyjny na konferencję: https://forms.gle/JcP4Qpy43vb6FyRR9
Zgłoszenia zbierane są do 16.02.2025 r., informacja o wyborze nastąpi do 28.02.2025 r.

Warsztaty „Gry cyfrowe dla wszystkich – odkrywanie świata dostępności” mają na celu integrację osób z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych uczestników przez wspólne testowanie dostępności gier. W trakcie 3-godzinnego wydarzenia, uczestnicy będą pracować z laptopami i odpowiednim oprogramowaniem, aby zwiększyć świadomość na temat dostępności technologicznej i empatii wobec osób z niepełnosprawnościami. Po wprowadzeniu teoretycznym odbędzie się miniturniej, podczas którego uczestnicy przetestują gry z opcjami dostępności. Warsztaty zakończą się moderowaną dyskusją, podczas której podzielą się refleksjami i wnioskami na temat rozwoju dostępności w grach cyfrowych.

Link do rejestracji: https://forms.gle/stsMsP5rpxTnLxp86

Warsztaty odbędą się 29.05.2025 r. o godzinie 14:15 w Centrum Konferencyjne Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN, ul. H. Wieniawskiego 17/19, 61-713 Poznań

W ramach projektu organizowany jest Konkurs na etiudę filmową. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do osób studiujących oraz do doktorantów.

Gotową etiudę opatrzoną tytułem, a także imieniem i nazwiskiem twórcy/twórczyni, czy grupy twórców należy przesłać za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: na adres: https://forms.gle/nWrsv93QUepsjvM39  Materiały przyjmowane będą do 21 kwietnia 2025 r. Etiudy należy przygotować według następujących parametrów: a) dopuszczalne formaty pliku: .mp4, .mov (nie przyjmujemy filmów w formacie .dcp); b) maksymalna waga pliku: 5GB. Do 10 maja na stronie Fundacji ICHB PAN zostanie opublikowana lista zakwalifikowanych utworów. Jury poda ostateczny wynik zwycięskich trzech etiud 20 maja 2025 r.

Więcej informacji o konkursie znajduje się tutaj.

Szczegóły wydarzenia:
Data: 29-30.05.2025 roku
Miejsce: Poznań
Organizatorzy: Fundacja ICHB PAN we współpracy z Instytutem Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM.

Logo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego